Területmentesítés lőszerszállító vonat robbanása után hatvannyolc évvel
2012.08.31.
Az első néhány kiszállás után a tűzszerészek számára egyértelműen kiderült: a területet nagyon nagy mennyiségű robbanószerkezet, illetve eszközmaradvány „szennyezi”. Ennek ismeretében a MÁV augusztus 21-én elrendelte a teljes pályazárat, hogy az érintett szakaszon a tűzszerészek felkutathassák és megsemmisíthessék a veszélyes robbanószerkezeteket.
Kétszázhatvan méter. Összesen ekkora távolságon szedték fel a vasúti síneket a MÁV szakemberei, hogy az általuk megbízott civil tűzszerészcég munkatársai átvizsgálhassák a területet – mégpedig úgynevezett ferromágneses bombakutató műszerekkel.
„Másfél méteres sávokban fésüljük át a területet” – mondja a helyszínen dr. Egei Ferenc, a cég tulajdonosa, miközben megmutatja azt a több millió forint értékű műszert, amely képes érzékelni az „akár több méteres mélységben megbújó apró fémdarabokat is”. A cég hat tűzszerésze dolgozik egyszerre a kijelölt területen: hárman műszereznek, és ha jelzés érkezik – azaz, ha „sípol a műszer” –, akkor mögöttük álló társaik lapát vagy csákány segítségével keresik meg a töltés homokjában, esetleg a tömörített zúzottkövek között megbúvó fémdarabokat. Amelyek nagy része – a tapasztalatok szerint – második világháborús robbanószerkezet vagy egy egykori harci eszköz maradványa.
„A mi dolgunk mindössze annyi, hogy azonosítási helyzetbe hozzuk a fellelt maradványokat. Az már a Magyar Honvédség tűzszerészeire vár, hogy eldöntsék: robbanószerkezet, valamilyen harci eszköz maradványa vagy éppen ártalmatlan rozsdás vasdarab került elő” – tudjuk meg Egei Ferenctől.
A katonai tűzszerészek kezdetben csak akkor vonultak ki a helyszínre, amikor a mentesítést végző cég munkatársai valamilyen „gyanús fémdarabot” találtak. Aztán amikor már szinte mindennap érkezett bejelentés Örményesről, az alakulat vezetése úgy döntött, a teljes vágányzár végéig folyamatos tűzszerész-felügyeletet biztosít a helyszínen. Mindez azt jelenti, hogy egy háromtagú tűzszerészjárőr – a járőrparancsnok, a beosztott tűzszerész és a gépjárművezető – mindennap 8 és 20 óra között a területen tartózkodik. Így ha a munkálatok közben robbanószerkezet kerül elő, akkor a lehető legrövidebb idő alatt gondoskodni tudnak biztonságba helyezéséről.
„Az első bejelentéstől számítva a mai napig egészen pontosan 538 darab különböző típusú és kaliberű robbanószerkezetre bukkantunk” – mondja Bugyi Zoltán törzsőrmester, a napi járőrparancsnok. Megtudjuk: eddig csak magyar gyártmányú második világháborús harci eszközöket találtak, leginkább 40 milliméteres, páncéltörő gránátokat, illetve légvédelmi repeszgránátokat, valamint 105 milliméteres repesz-romboló gránátokat. Mindezek mellett előkerült néhány 75 milliméteres páncéltörő gránát, illetve 42 mintájú kézigránát és több kilogrammnyi, 8 milliméteres karabélylőszer is. Összesen több mint 750 kilogramm veszélyes robbanószerkezetet gyűjtöttek össze − és a munkának még koránt sincsen vége…
„A legveszélyesebb a 40 milliméteres légvédelmi repeszgránát, már csak azért is, mert a normál fejgyújtó mellett egy kiegészítő fenékgyújtó-szerkezettel is felszerelték, amely a fényjelző meggyújtásáért, valamint a gránát megsemmisítéséért felelős. Emiatt az ilyen eszközökkel nagyon óvatosan kell bánni, még mozgatni is csak nagy szakértelem birtokában lehet őket, mert bármikor felrobbanhatnak” – avat be a részletekbe a törzsőrmester, aki azt a konténert is megmutatja, amelyben a szállítható állapotban lévő gránátokat tárolják ideiglenesen, s innen viszik őket az alakulat központi gyűjtőhelyére. A „szörnyraktárban” több tucatnyi gránát pihen a homokágyon. Amelyik robbanószerkezet viszont szállításra veszélyes, azt a helyszínen vagy a közelben kijelölt robbantási területen megsemmisítik.
Persze akadnak olyan vasdarabok is, amelyek nem tartalmaznak robbanóanyagot – szaknyelven fogalmazva ezek a nem robbanó testek, azaz az NRT-k. Az elmúlt hetekben került már elő méteres csavar, mozdonyalkatrész és vasútikocsi-tengely is – teszi hozzá a járőrparancsnok.
Természetesen adódik a kérdés, hogyan került ekkora mennyiségű robbanószerkezet a vasúti pálya és a töltés alá? A faluban élő idősebb lakosok elmondása szerint 1944 őszén egy magyar lőszerszállító vasúti szerelvényt ért légitámadás a nyílt pályán. A bombázás következtében három kocsi robbant fel, és a hatalmas detonációban több tonna lőszer és robbanóanyag semmisült meg.
Azonban a gránátok egy része csak megsérült és szétszóródott, amit az is jól mutat, hogy a tűzszerészek az elmúlt években többször is megfordultak már a vasúti pálya közelében lévő szántóföldön és erdősávban is. Ahonnan ugyancsak 40 milliméteres és 105 milliméteres, magyar gyártmányú robbanószerkezeteket szállítottak el...
Fotó: Rácz Tünde
Forrás: honvedelem.hu